Sider

30'erne

1 kommentar:

  1. 30’erne: Fra pasning til pædagogik

    30’erne var præget af økonomisk krise og det ramte også børneinstitutionerne. De var meget fattige, og derfor uddannes færre, fordi lønniveauet til de uddannede ikke kunne indfries i forhold til deres forventninger. Den første fagforening (Dansk Børnehaveråd) for pædagogisk personale stiftes i 1932. Der blev indført 14 dages ferie for alle arbejdere og bybørnene blev sendt på landet til frisk luft og opfedning.

    Den pædagogiske opgave i 30’erne:
    Daginstitution for de arbejdernes børn, hvor forældrene er nødt til at forlade hjemmet. Her kommer tanken om egentlig pædagogik med de første uddannede børnehavelærerinder fra Fröbel-seminariet og Montessori i stedet for kun pasningstilbud.

    Barnesyn:
    Fokus rettes fra kun undervisning til mere legeprægede aktiviteter, f.eks. sanglege og rytmik. Udvikling sker gennem aktiviteterne. Kærlighed frem for afretning er også det nye. Debatten om hvorvidt barnet er født nysgerrigt, og derfor selv ved hvad det har brug for, over for tankegangen om det skal motiveres/guides af voksne der ved bedre.

    Personligheder:
    Sofie Rifbjerg: medstifter af Montessori-kursus for børnehavelærerinder. Hun er uddannet lærer og psykolog og er imod de autoritære opdragelsesprincipper. Hun tror på, at mennesket må finde sin egen vej på egne betingelser. Hun tilhører gruppen af reformpædagoger, hvor pædagogikken baseres på psykologien. Hun er ansvarlig for den første danske udflytterbørnehave.

    SvarSlet