60'erne

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. 1960-erne

    1. Hvad er den pædagogiske opgave op igennem tiden?
    - Pædagogiske planer og udvikling af børnenes adfærd/udvikling frem for ren pasning med indhold som ro, renlighed og regelmæssighed
    Teoretikere, som prægede pædagogikken i den tid:
    - Piaget (kognitiv udviklingsteori: Børns udvikling i trin, der ikke kan hoppes over, men skal gennemleves hvert især, børn ses som ren tavle, mennesket som handlende selv og ikke frem for alt styret af yderlige indflydelser)
    - Summerhill-skolen (Sutherland-Neill) (Det frie barn lever i overenstemmelse med sine kropslige drifter og psykiske impulser, barnet styrer selv sin læring)

    2. (Hvordan ) Forandrer den sig?

    - Flere krav af pædagog. (Fag-)foreninger om lønforhøjelse (efter forbilledet af sygeplejerskene)
    - Forlængelse af P-uddannelsen til 3 i st. 2 år
    - Mere teori og mindre kreativitet i uddannelsen
    - Faget bliver nu anset mere som en profession frem for kun at være et kald
    - Flere mænd interesserer sig for uddannelsen
    - Økonomisk opsving: Flere kvinder går på arbejdsmarkedet => større behov for pasningsmuligheder af børn

    3. Hvilke værdier er dominerende ?

    - Martin Luther King
    - Foråret i Prag
    - Ungdommen’s og studenterbevægelsens oprør
    - Familiens nye rolle
    - Den antiautoritære pædagogik får langsomt sit tag

    SvarSlet