80'erne

Pædagogisk historie
Hvad er den pædagogiske opgave i 80’erne?
Historisk: pæd. Uddannelsen bliver forkortet med et år og specialer slået sammen. Indførsel af lønnet praktik. Der er ikke nok arbejde til pædagogerne efter udd.
1984: de første sfo’er bliver til.
Pædagogik inspireret af Anton Makarenko – ”at uddanne og og opdrage børnene til alsidige og kritisk tænkende socialistiske personligheder”
Vægt på gruppen frem for individet.
Man inddrager ikke barnets forudsætninger, behov og interesser.
Slut 80’er – børn mere selvbestemmelse
Stig Broström – pædagog, cand. Pæd. Phd, lektor i småbørnspædagogik:
Marxistisk pædagogik – den strukturerede pædagogik
Førskolebørn skal udvikles gennem strukturerede aktiviteter, og ikke gennem egen fri udfoldelse. (Mekanisk menneskesyn) Førskolebørn skal gøres skoleparate.
Loris Malaguzzi – ophavsmand til Reggio-emilia pædagogik:
Reggio-Emilia pædagogik: den lyttende, skabende, glædens pædagogik
Et opgør med den traditionelle, autoritære, katolske opdragelse
Hvilke værdier er dominerende?
Stig Broström:
Mange planlagte voksenstyrede pædagogiske aktiviteter.
Børnene har (næsten) ingen medbestemmelse
Uddannelse er vigtigere end leg.
Loris Malaguzzi:
Barnet har medbestemmelse
Vægt på barnets perspektiv
Barnet har uanede ressourcer – det er den voksnes ansvar at få dem frem i barnet.
Fokus på barnets kreativitet




                                                                                                                                                                                            

Ingen kommentarer:

Send en kommentar