Pædagogisk historie
Hvad er den
pædagogiske opgave i 80’erne?
Historisk: pæd. Uddannelsen bliver forkortet med et år og
specialer slået sammen. Indførsel af lønnet praktik. Der er ikke nok arbejde
til pædagogerne efter udd.
1984: de første sfo’er bliver til.
Pædagogik inspireret af Anton Makarenko – ”at uddanne og og
opdrage børnene til alsidige og kritisk tænkende socialistiske personligheder”
Vægt på gruppen frem for individet.
Man inddrager ikke barnets forudsætninger, behov og
interesser.
Slut 80’er – børn mere selvbestemmelse
Stig Broström – pædagog, cand. Pæd. Phd, lektor i
småbørnspædagogik:
Marxistisk pædagogik – den strukturerede pædagogik
Førskolebørn skal udvikles gennem strukturerede aktiviteter,
og ikke gennem egen fri udfoldelse. (Mekanisk menneskesyn) Førskolebørn skal
gøres skoleparate.
Loris Malaguzzi – ophavsmand til Reggio-emilia pædagogik:
Reggio-Emilia pædagogik: den lyttende, skabende, glædens
pædagogik
Et opgør med den traditionelle, autoritære, katolske
opdragelse
Hvilke værdier er
dominerende?
Stig Broström:
Mange planlagte voksenstyrede pædagogiske aktiviteter.
Børnene har (næsten) ingen medbestemmelse
Uddannelse er vigtigere end leg.
Loris Malaguzzi:
Barnet har medbestemmelse
Vægt på barnets perspektiv
Barnet har uanede ressourcer – det er den voksnes ansvar at
få dem frem i barnet.
Fokus på barnets kreativitet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar