50'erne

1 kommentar:

  1. Hvad er den pædagogiske opgave op igennem 50erne?




    Vuggestuen: Følger stadig de 3 R fra før 30erne
    Børnehaver: Børnehavebørnene skal lege den ”frie leg” i små grupper på bestemte tidspunkter på dagen.
    Børn skal lære noget og ikke bare anbringes.
    Det de lærer er dog praktiske gøremål, som er udstukket af de voksende, så de senere hen i livet kan klare sig.
    (Hvordan) Forandrer den sig?

    Forpraktikken for børnehaver og fritidshjem bliver indført og uddannelsen, på 2 år, har 1200 timers teori og 30 ugers praktik.
    Vuggestuer er en 1 års barnepleje uddannelse med efterfølgende 3 årige videreuddannelse som statsautoriseret barneplejerske.

    Kommunerne får pligt til at deltage i finansieringen af statsgodkendte børneinstitutioner.

    Hvilke værdier er dominerende



    Det overordnet barnesyn
    Barnet som et tomt kar, den voksne skal fylde viden på.
    Barnet som et særligt væsen, den voksne skal beskytte og skærme.
    Barnet som et kompetent væsen. Den voksne skal udvikle og stimulere.


    Kærneperson:

    Rudolf Steiner opfinder antroposofien, som er en filosofisk pædagogik der bygger på et åndsvidenskabeligt, metafysisk grundlag.
    Hans fokus er omkring 4 væsensled
    - Det fysiske legeme
    - Livslegemet
    - Følelseslegemet
    - Jeg-legemet
    Menneskets udvikling er inddelt i 7 års perioder, som ser således ud:
    - 0-7 år: Efterligner et sundt forbillede
    - 7-14 år: Hukommelse, vaner, samvittighed og tilbøjeligheder udvikles
    - 14-21 år: Søgen efter idealer og identitet og dannelse af egen vurdering udvikles

    SvarSlet