90’erne ➢ Hvad er den pædagogiske opgave? - Det gik fra ren leg til pædagogisk indlæring (leg og læring kombineres), her med henblik på forberedelse til skolen. - Overgangen fra børnehave til skole er vigtig, og at der bliver skabt en helhed i børnenes liv. - Pædagogikken kan ikke kun udvikles på rød stue, men i kontekst med det omgivende samfund. - Reggio Emilia - Man har ikke længere enevælde ude i institutionerne. Pædagogmedhjælperne træder ind, som også skal høres.
➢ (Hvordan) Forandre den sig? - Familierne er travle. - Pasningsgaranti - Antallet af børn i institutioner fordobles hen over 90’erne. - Arbejdstiden sættes ned fra 39 til 37. - Stigende dokumentation. - Funktionsinddelte rum - Teknologien kommer - Der bygges større institutioner, men normeringen følger ikke med.
➢ Hvilke værdier er dominerende? - Man rykker værdierne ud af hjemmet. Man er ikke rigtig hjemme mere. - Der er fart på hele tiden. Der er ikke den samme ro som før i tiden. (Fastfood) - Zapper kultur
➢ Personligheder - Jan Kampmann → Fortaler for børns ret til at have en barndom, så den ikke kun indeholder forberedelse til skolen.
- Erik Sigsgaard → imod at den vigtigteste opgave er forberedelse til skolestart. Hans værdier er: At dagsinstitutioner er et sted hvor pædagoger ikke kun skælder ud, men hvor pædagogen er forbillede, ven og kritiker. Det enkelte barn skal tages alvorligt.
90’erne
SvarSlet➢ Hvad er den pædagogiske opgave?
- Det gik fra ren leg til pædagogisk indlæring (leg og læring kombineres), her med henblik på forberedelse til skolen.
- Overgangen fra børnehave til skole er vigtig, og at der bliver skabt en helhed i børnenes liv.
- Pædagogikken kan ikke kun udvikles på rød stue, men i kontekst med det omgivende samfund.
- Reggio Emilia
- Man har ikke længere enevælde ude i institutionerne. Pædagogmedhjælperne træder ind, som også skal høres.
➢ (Hvordan) Forandre den sig?
- Familierne er travle.
- Pasningsgaranti
- Antallet af børn i institutioner fordobles hen over 90’erne.
- Arbejdstiden sættes ned fra 39 til 37.
- Stigende dokumentation.
- Funktionsinddelte rum
- Teknologien kommer
- Der bygges større institutioner, men normeringen følger ikke med.
➢ Hvilke værdier er dominerende?
- Man rykker værdierne ud af hjemmet. Man er ikke rigtig hjemme mere.
- Der er fart på hele tiden. Der er ikke den samme ro som før i tiden. (Fastfood)
- Zapper kultur
➢ Personligheder
- Jan Kampmann → Fortaler for børns ret til at have en barndom, så den ikke kun indeholder forberedelse til skolen.
- Erik Sigsgaard → imod at den vigtigteste opgave er forberedelse til skolestart. Hans værdier er: At dagsinstitutioner er et sted hvor pædagoger ikke kun skælder ud, men hvor pædagogen er forbillede, ven og kritiker.
Det enkelte barn skal tages alvorligt.