90'erne

1 kommentar:

  1. 90’erne
    ➢ Hvad er den pædagogiske opgave?
    - Det gik fra ren leg til pædagogisk indlæring (leg og læring kombineres), her med henblik på forberedelse til skolen.
    - Overgangen fra børnehave til skole er vigtig, og at der bliver skabt en helhed i børnenes liv.
    - Pædagogikken kan ikke kun udvikles på rød stue, men i kontekst med det omgivende samfund.
    - Reggio Emilia
    - Man har ikke længere enevælde ude i institutionerne. Pædagogmedhjælperne træder ind, som også skal høres.


    ➢ (Hvordan) Forandre den sig?
    - Familierne er travle.
    - Pasningsgaranti
    - Antallet af børn i institutioner fordobles hen over 90’erne.
    - Arbejdstiden sættes ned fra 39 til 37.
    - Stigende dokumentation.
    - Funktionsinddelte rum
    - Teknologien kommer
    - Der bygges større institutioner, men normeringen følger ikke med.



    ➢ Hvilke værdier er dominerende?
    - Man rykker værdierne ud af hjemmet. Man er ikke rigtig hjemme mere.
    - Der er fart på hele tiden. Der er ikke den samme ro som før i tiden. (Fastfood)
    - Zapper kultur

    ➢ Personligheder
    - Jan Kampmann → Fortaler for børns ret til at have en barndom, så den ikke kun indeholder forberedelse til skolen.

    - Erik Sigsgaard → imod at den vigtigteste opgave er forberedelse til skolestart. Hans værdier er: At dagsinstitutioner er et sted hvor pædagoger ikke kun skælder ud, men hvor pædagogen er forbillede, ven og kritiker.
    Det enkelte barn skal tages alvorligt.

    SvarSlet